سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قصر شیشه ای

مجمع عمومی سازمان ملل روز بین المللی «نوروز» را به رسمیت شناخت

 
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست عصر سه شنبه خود تصویب کرد که روز 21 مارس، اول نوروز، به عنوان «روز بین المللی نوروز» نامگذاری شود.

در قطعنامه روز بین المللی نوروز اشاره شده که 21 مارس (اول فروردین) همزمان با آغاز فصل بهار، توسط بیش از 300 میلیون نفر از مردم جهان به عنوان نخستین روز سال جدید (خورشیدی) جشن گرفته می شود.

این قطعنامه می افزاید: جشن آغاز نوروز که ریشه ایرانی دارد بیش از سه هزار سال است که در مناطق بالکان، حاشیه دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق گرامی داشته می شود.

مجمع عمومی سازمان ملل از اعضای خود خواسته است تا با جشن گرفتن این روز، تاریخ و سنت های آن را با چشم انداز گسترش هویت نوروز در میان جامعه بین المللی، مورد مطالعه قرار دهند.

این مجمع همچنین خواستار برنامه ریزی سالانه برای پاسداشت این روز توسط اعضای سازمان ملل شده است.

پس از تصویب سند نامگذاری روز بین المللی نوروز در مجمع عمومی سازمان ملل، معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در سخنانی از جلال الدین مولوی، شاعر ایرانی، نقل و قول کرد که آغاز سال نو را به عنوان «تحول در زمین و جان ها» معرفی کرده است.

اسحق آل حبیب گفت: «بزرگداشت نوروز در واقع تجسم یکی از اهداف متعالی سازمان ملل یعنی تقویت صلح جهانی از طریق احترام به فرهنگ های ملی، میراث فرهنگی جهانی و تنوع فرهنگی است.»

سند قرار گرفتن نوروز در فهرست میراث بین المللی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل، یونسکو، روز 30 سپتامبر سال 2009 به تصویب رسیده بود.

در این سند اشاره شده که جشن نوروز یادآور آن است که زندگی در پیوند با طبیعت تعریف می شود و بیانگر پیوند ناگسستنی میان کار سازنده با چرخه های طبیعی تجدید پذیر و همچنین نشان دهنده اشتیاق و نگرش احترام برانگیز نسبت به ریشه های طبیعی زندگی است.

در این قطعنامه که توسط نمایندگی های ایران، جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شده بود از نوروز به عنوان جشنی یاد شده که برای بشریت عناصر مهمی در بر دارد و گفت و گوی بین فرهنگی و درک متقابل را تقویت می کند.

قطعنامه روز بین المللی نوروز در 17 بند مقدماتی و پنج بند اجرایی تنظیم شده است و در آن علاوه بر شناسایی روز 21 مارس (اول فروردین) به عنوان روز بین المللی نوروز از کشورها خواسته شده تا در باره این جشن و سازماندهی مراسمی در بزرگداشت نوروز اقدام کنند.

همچنین از کشورهایی که نوروز را گرامی می ‌دارند خواسته شده تا برای پژوهش پیرامون تاریخ و سنت‌های نوروزی با هدف انتشار آگاهی در مورد میراث نوروز در میان جامعه بین المللی تلاش کنند.
 


برچسب‌ها: فلسفه نوروز و هفت سین
[ دوشنبه 88/12/17 ] [ 6:22 عصر ]
.: Weblog Theme By YourtheM :.

درباره وبلاگ

فرقی نمیکند که شعرهایم را روی کاغذ بنویسم یا روی ماسه های دریا..! یا حتی رو شیشه بخار گرفته پنجره..! این شکوه حضور توست که به نوشته هایم اعتبار می بخشد...
لینک دوستان
امکانات وب