سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قصر شیشه ای

ریشه تاریخی نوروز و هفت سین

برخی پژوهشگران ریشه تاریخی این جشن را به (جمشید)نسبت میدهند و نوروز را (نوروز جمشیدی)می خوانند.این گروه معتقدند که جمشیدشاه بعد از یک سلسله اصلاحات اجتماعی بر تخت زرین نشست و فاصله بین دماوند تا بابل را در یک روز پیمود وآن روز (روز هرمزد)از ماه فروردین بود.مردم از شگفتی دیدن این حرکت جمشیدشاه جشن گرفتند و آن روز را (نوروز) خواندند.
فردوسی شاعر بزرگ نیز در شاهنامه پیدایش نوروز را به جمشید نسبت میدهد:
به جمشید بر گوهر افشاندند
                                        مر آن روز را روز نو خواندند

 

و اما هفت سین نوروزی

اولین و مهمترین (سین)سفره هفت سین سبزه است.سبزه نماد خرمی ،نو زیستی،شادابی،سرسبزی و نشانگر زندگی بشر و پیوند او با طبیعت است.در گذشته سبزه ها را به تعداد هفت یا دوازده _که شمار مقدس برج هاست_در قابهای گرانبها سبز میکردند.
در دوران باستان در کاخ پادشاهان 20 روز پیش از نوروز دوازده ستون را از خشت خام بر می آوردند و بر هر یک از آنه یکی از غلات را می کاشتند و خوب روییدن هر یک را به فال نیک می گرفتند و معتقد بودند آن دانه در آن سال پربار خواهد بود و در روز ششم فروردین آنها را می چیدند و به نشانه برکت و باروری در تالارها پخش می کردند.
سرکه:نماد شادی
سمنو:نماد خیر و برکت
سنجد:نماد حیات،عشق و دلباختگی
سیب:نماد مهر و مهر ورزی
سیر:نماد گندزدایی و صحت و سلامتی
سماق:نماد مزه زندگی
 
سکه:به نیت برکت و درآمد زیاد

تخم مرغ:نماد زایش و آفرینش است.

اسپند:به نیت رفع چشم زخم

شاخه های سرو،دانه های انار،گل بیدمشک،برگ نارنج،نان و پنیر،شمعدان،برنج و...را هم می توان از اجزای دیگر سفره هفت سین دانست.





 

 



برچسب‌ها: فلسفه نوروز و هفت سین
[ چهارشنبه 88/12/26 ] [ 9:47 عصر ]
.: Weblog Theme By YourtheM :.

درباره وبلاگ

فرقی نمیکند که شعرهایم را روی کاغذ بنویسم یا روی ماسه های دریا..! یا حتی رو شیشه بخار گرفته پنجره..! این شکوه حضور توست که به نوشته هایم اعتبار می بخشد...
لینک دوستان
امکانات وب